Antislip maakt plaats voor slim rijden in Rijssen

Antislip maakt plaats voor slim rijden in Rijssen

‘Een slipcursus is tegenwoordig een fun-activiteit voor particulieren of bedrijfsuitjes. De kans dat je met een moderne auto in een slip geraakt is minimaal’, aldus Emiel Pross, directeur van VVCR in Rijssen. De slipbaan aan de Markeloseweg is dan ook niet meer nodig.

Foto: Lenneke Lingmont

Door de hekken stonden ze in het grijze verleden met bewondering te gapen naar de slippende personenauto’s, brandweerwagens, ambulances en vrachtwagens op de natte slipbaan van het Verkeersveiligheidscentrum Rijssen (VVCR). Rijssense jongens die zichzelf al zagen rijden in zo’n gevaarte. Maar die tijd is voorgoed voorbij aan de Markeloseweg.

„Anti-slipcursussen worden tegenwoordig enkel nog verzorgd voor bepaalde groepen, zoals chauffeurs in de hulpverlening. Voor hen is voertuigbeheersing meer van belang omdat ze zich op weg naar een calamiteit snel door het verkeer moeten kunnen bewegen en daarbij grotere risico’s lopen. Als we daarvoor een baan nodig hebben, huren we er een ergens in Nederland. Op die manier zijn we ook flexibeler voor onze opdrachtgevers”, zegt Pross.

Hoofdzaak

Verder: „De voorziening hier aan de Markeloseweg hebben we niet meer nodig. We geven onze trainingen op de openbare weg, maar niet met slippende en rondspinnende auto’s uiteraard. We richten ons in hoofdzaak op anticiperend en defensief rijden, gevaren herkennen, verkeersinzicht creëren en het gebruik van rijhulpsystemen. Moderne auto’s zitten daar tegenwoordig vol mee. Een moderne rijtraining richt zich op technieken die je als automobilist dagelijks kunt toepassen om veiliger te rijden. Daar heb je nu meer aan dan leren hoe je voorkomt dat je in een slip raakt, omdat de hedendaagse auto’s er zelfstandig voor zorgen dat het bij normaal rijden niet kan gebeuren.”

Daarom is aan de Molendijk-Noord een shovel druk in de weer om een terrein te egaliseren, opdat straks Bouwbedrijf Lichtenberg aan de slag kan met de bouw van een kantoorpand van VVCR. Het bedrijf, dat tien medewerkers in vaste dienst heeft en daarnaast over het hele land verdeeld een beroep kan doen op 75 freelancetrainers, wil toch graag in Rijssen blijven.

Pr-functionaris Stef Verheijen van VVCR: „In maart loopt de huur af van ons pand aan de Markeloseweg. We huren het van Gerrit-Jan Rozendom, de oprichter van de slipschool. Bij de zoektocht naar een nieuwe locatie voor ons kantoor hebben we heel bewust gekozen voor Rijssen. Hier liggen onze roots en voelen we ons thuis. En via Uniek Bedrijfsmakelaars hebben we gevonden wat we zochten. Als alles volgens plan verloopt, zal ons nieuwe kantoorgebouw tussen januari en maart gereed zijn.” Zoals eerder gemeld wil Rozendom op de slipbaan een aantal woningen bouwen en verkopen.

Routine

VVCR maakt samen met Prodrive Academy deel uit van Safe Driving Holding van Mark Maaskant, de zoon van voormalig rallyrijder Paul Maaskant. Maaskant junior kocht VVCR begin vorig jaar met Pross als directeur. „Niemand veroorzaakt met opzet een aanrijding. Maar in het afgelopen jaar waren er in Nederland 850.000 ongevallen met personenauto’s. Dit had als gevolg: 21.300 ernstig gewonden en 678 verkeersdoden.

Autorijden is voor velen het gevaarlijkste gedeelte van de werkdag. Niets is zo dynamisch als het verkeer en niets is zo ‘normaal’ als autorijden, maar in die dagelijks routine schuilt juist het gevaar. Onze missie is om het verkeer veiliger, schoner, zuiniger en efficiënter te maken. Met als uiteindelijke doel geen verkeersdoden meer en schonere lucht. Onze rol is bestuurders optimaal gebruik leren maken van moderne voertuigtechnologie en alternatieve aandrijfvormen in combinatie met het coachen in een probleem voorkomende rijstijl”, zegt Pross.

Volgens de directeur van VVCR ligt er dan ook een stevige taak in het trainen van de groeiende groep automobilisten die elektrisch rijdt. „Een bestuurder van een elektrische auto moet, met name als er langere afstanden worden afgelegd, aan tijdsplanning doen. Neem een Tesla model S. Die wagen kan met een volle accu tussen de 350 tot 450 kilometer rijden. Moet je verder, dan zul je een planning moeten maken omdat je tussendoor moet bijladen.

De automobilist moet zich continue bewust zijn van de actieradius van zijn wagen. Maar ook hoe hij die kan vergroten door zijn stroompedaal optimaal te gebruiken, waardoor de accu bijlaadt. Verder leren we automobilisten ook hoe ze laadpaalstress kunnen vermijden. En elektrische auto’s hebben een steeds kortere oplaadtijd, zodat je - bijvoorbeeld - na een kop koffie en een toiletbezoek alweer verder kunt rijden met een bijgeladen accu”, aldus Emiel Pross.

Bron: Twentsche Courant Tubantia